ΕΝΑΡΞΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ "OpenBusiness"
Ανακοίνωση για Επιχειρήσεις - Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος
Ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι ότι από την Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2025 έχει τεθεί σε παραγωγική λειτουργία το νέο πληροφοριακό σύστημα OpenBusiness, το οποίο εφεξής θα υποστηρίζει ψηφιακά τη διεκπεραίωση των αδειοδοτικών διαδικασιών των οικονομικών δραστηριοτήτων του ν. 4442/2016 στην Ελλάδα.
Από την Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2025 τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι φορείς της Δημόσιας Διοίκησης θα διεκπεραιώνουν τις αδειοδοτικές διαδικασίες αποκλειστικά μέσω του OpenBusiness στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://openbusiness.mindev.gov.gr/.
Το OpenBusiness αντικαθιστά το υφιστάμενο πληροφοριακό σύστημα NotifyBussiness, η παραγωγική λειτουργία του οποίου ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025 στις 17:00. Πλέον, το NotifyBussiness είναι προσβάσιμο αποκλειστικά για λόγους πληροφόρησης (read-only).
Βασικά στοιχεία του νέου συστήματος
Το νέο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο φιλοξενείται στο κυβερνητικό νέφος (G-Cloud), υποστηρίζει ολοκληρωμένα την αδειοδοτική διαδικασία για 57 σημαντικές οικονομικές δραστηριότητες που αντιστοιχούν σε περίπου 2.500 κωδικούς αριθμούς δραστηριότητας (ΚΑΔ) και υψηλό ποσοστό του ΑΕΠ.
Με την επέκταση του μεταρρυθμιστικού έργου για την απλούστευση της αδειοδότησης σε περισσότερες οικονομικές δραστηριότητες το OpenBusiness θα εμπλουτίζεται με νέες δραστηριότητες.
Οι οικονομικές δραστηριότητες του ν. 4442/2016 που υποστηρίζονται από το OpenBusiness αφορούν σε 8 τομείς και συγκεκριμένα:
- Μεταποίηση - Εφοδιαστική - Περιβάλλον - Πληροφορική
- Εξόρυξη
- Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος - Ψυχαγωγία - Τουρισμός
- Κτηνοτροφία - Υδατοκαλλιέργειες - Κτηνιατρικές Δραστηριότητες
- Εγκαταστάσεις Εξυπηρέτησης Οχημάτων
- Διατροφή - Ευεξία
- Εκπαίδευση - Κατάρτιση
- Κοινωνική Μέριμνα
Το OpenBusiness, εκτός από τη διαδικασία υποβολής της γνωστοποίησης, υποστηρίζει επιπλέον και τη διαδικασία έγκρισης εγκατάστασης ή λειτουργίας μιας δραστηριότητας, από την υποβολή της αίτησης μέχρι την έκδοση της τελικής απόφασης.
Μέσω του νέου πληροφοριακού συστήματος υποστηρίζονται ακόμα οι τροποποιήσεις, η ανάρτηση και η επικαιροποίηση των δικαιολογητικών, η υποβολή άλλων συναφών με την αδειοδότηση αιτημάτων, η μεταβίβαση της δραστηριότητας και η δήλωση παύσης λειτουργίας της.
Στο OpenBusiness δημιουργείται ψηφιακή θυρίδα για κάθε οικονομικό φορέα, όπου καταχωρούνται όλες οι εγκαταστάσεις του, οι δραστηριότητες που ασκεί σε κάθε εγκατάσταση και το πλήρες ιστορικό της αδειοδότησης.
Απογραφή και ανάρτηση δικαιολογητικών
Με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση (Άρθρο 95 του ν.5172/2025 - Α' 16/29-1-2025) προβλέπεται ότι από την έναρξη λειτουργίας του OpenBusiness και έως τις 31-12-2025, ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΣΚΟΥΝΤΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΜΠΙΠΤΟΥΝ ΣΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ του άρθρου 80 του ν. 3463/2006 (Α'114) και στα κεφάλαια του ειδικού μέρους του ν. 4442/2016 (Α’ 230) καλούνται να:
• Απογράψουν (επιλέγοντας Απογραφή) (έως τις 31-12-2025), στην πλατφόρμα τη δραστηριότητά τους καθώς και τα βασικά στοιχεία της. Από την υποχρέωση αυτή απαλλάσσονται όσοι έχουν υποβάλει γνωστοποίηση μέσω του NotifyBusiness. (Αφορά όσους επιτηδευματίες λειτουργούν με διοικητική (έγχαρτη) άδεια.
Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα την παρ. 2 του άρθρου 14Α του ν. 4442/2016 -Α’ 230, (όπως προστέθηκε με το άρθρο 95 του ν.5172/2025 - Α'16/29-1-2025): «Μετά την παρέλευση της παραπάνω προθεσμίας (31-12-2025), για να νίνει απογραφή καταβάλλεται παράβολο διακοσίων (200) ευρώ».
• Αναρτούν, (επιλέγοντας Τροποποίηση) (έως τις 31-12-2025), τα δικαιολογητικά για τη νόμιμη λειτουργία τους στο σύστημα. Οι επιχειρήσεις που έχουν ήδη υποβάλει γνωστοποίηση στο NotifyBusiness επίσης θα πρέπει να αναρτήσουν στο OpenBusiness τα δικαιολογητικά τους.
(Αφορά όσους επιτηδευματίες λειτουργούν με γνωστοποίηση).
o Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα την παρ. 2 του άρθρου 14Β του ν. 4442/2016 -Α’ 230, (όπως προστέθηκε με το άρθρο 95 του ν.5172/2025 - Α'16/29-1-2025): «Αν τα δικαιολογητικά δεν αναρτηθούν εμπρόθεσμα (έως 31-12-2025), επιβάλλονται οι προβλεπόμενες για κάθε οικονομική δραστηριότητα κυρώσεις περί έλλειψης δικαιολογητικών».
ΠΡΟΣΟΧΗ!!
Επισημαίνεται ότι πριν την υποβολή οποιασδήποτε γνωστοποίησης, είτε αφορά απογραφή είτε αφορά τροποποίηση, δεν θα πρέπει να υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στον Δήμο. Σε διαφορετική περίπτωση επιβάλλεται πρόστιμο και διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 7 της ΚΥΑ 16228/2017 (ΦΕΚ 1723/18-5-2017 τ. Β').
Κύρια οφέλη από τη χρήση του OpenBusiness
• Διεκπεραίωση όλων των ενεργειών αδειοδότησης ηλεκτρονικά, 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα.
• Υποστήριξη ψηφιακής επικοινωνίας μεταξύ του φορέα της οικονομικής δραστηριότητας και της αδειοδοτούσας αρχής προς παροχή διευκρινίσεων και υποβολή συμπληρωματικών στοιχείων.
•Υποστήριξη ευρείας προσβασιμότητας.
• Διαλειτουργικότητα με άλλα συστήματα του Δημοσίου Τομέα: άντληση στοιχείων μέσω TaxisNet, eΠαράβολο, ΓΕΜΗ, ΤΕΕ, ΜΗΤΕ και τροφοδότηση στοιχείων από πληροφοριακά συστήματα που εξυπηρετούνται από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ), ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
• Οι φορείς της δημόσιας διοίκησης που εμπλέκονται με τις σχετικές διαδικασίες, και οι οποίοι ξεπερνούν τους 1.300, θα πρέπει να διεκπεραιώνουν τις εργασίες τους σχετικά με την αδειοδότηση μέσα από το πληροφοριακό σύστημα. Μεταξύ άλλων θα μπορούν να ανατρέχουν στην ψηφιακή θυρίδα κάθε οικονομικού φορέα, αντικαθιστώντας έτσι τους παραδοσιακούς φακέλους αρχειοθέτησης και βέβαια να αναζητούν κάθε επικαιροποιημένη πληροφορία μέσω της διαδικτυακής πύλης.
Συνολικά όλα τα παραπάνω θα μειώσουν δραστικά το κόστος και τον χρόνο εγκατάστασης και έναρξης λειτουργίας των επιχειρήσεων τόσο για τον ιδιωτικό όσο και για τον δημόσιο τομέα.
Πληροφορίες & help desk
Στη διαδικτυακή πληροφοριακή πύλη του OpenBusiness, https://openbusiness-portal.mindev.gov.gr/ βρίσκονται διαθέσιμες όλες οι πληροφορίες για το ισχύον θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης, αποτυπωμένες με απλό και εύληπτο τρόπο, καθώς και εγχειρίδια/ βίντεο για τη χρήση του OpenBusiness. Το σύστημα έχει σχεδιαστεί να είναι ιδιαίτερα φιλικό προς τον χρήστη. Για πρώτη φορά χρήσιμες πληροφορίες αναφορικά με την αδειοδότηση και την εποπτεία είναι συγκεντρωμένες σε ένα κομβικό σημείο.
Επιπλέον, λειτουργεί γραφείο υποστήριξης. Τα στοιχεία επικοινωνίας μπορούν να αναζητηθούν στη διαδικτυακή πληροφοριακή πύλη (portal) στην καρτέλα «Βοήθεια».
Είναι βέβαιο ότι το OpenBusiness θα αποτελέσει εργαλείο δυναμικής βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και θα συμβάλει στη μείωση της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της διαφάνειας.
Τμήμα Αδειοδοτήσεων & Ρύθμισης Εμπορικών Δραστηριοτήτων
Πληροφορίες:
Ζαρκινός Αχιλλέας - 213 2074738 -
Βεντούρη Ειρήνη - 213 20747685–
Καναβάρος Δρακούλης 213 2074735-
Επισημαίνεται ότι, οι επιχειρηματίες που λειτουργούν με διοικητική άδεια (έγχαρτη άδεια) και οφείλουν να προβούν σε απογραφή της επιχείρησης στο OpenBusiness έως τις 31-12-2025 μπορούν, σε περίπτωση που δεν έχουν στην κατοχή τους απαραίτητα δικαιολογητικά που απαιτείται να αναρτήσουν στην νέα πλατφόρμα (παράβολο, κάτοψη κ.λπ.), να απευθυνθούν στο γραφείο μας προκειμένου να τους χορηγηθούν αντίγραφα, εφόσον αυτά βρίσκονται στο αρχείο της υπηρεσίας μας.